Historie


Toen de grondlegger van het Sneeker familiebedrijf van Wieren in 1850 begon als grof- en hoefsmid heeft hij vast niet kunnen bedenken dat zijn toen gestarte bedrijf anno nu nog steeds zou bestaan.

In 1851 kocht Hans van Wieren een bescheiden pand aan de Oosterdijk 22 in Sneek, waar tot dan toe een weverij gevestigd was. De Oosterdijk is tegenwoordig maar was ook in het verleden een van de meest belangrijke invalswegen van deze provinciestad Sneek. Juist daar begon hij een grofsmederij en werd hij een van de belangrijkste hoefsmeden van de stad(zie foto). De naam van de zaak was H. van Wieren Tzn, wat betekend Hans van Wieren zoon van Timon.

Het was een dagelijks terugkerend ritueel dat zijn zoon Timon de paarden her en der uit de binnenstad ging ophalen en nadat deze paarden door zijn vader Hans waren beslagen bracht hij deze dan weer terug naar de eigenaren die vaak in een plaatselijk hotel of logement verbleven.

Zoon Timon nam de zaak over van zijn vader. Omdat het gebruik van paarden toen al minder werd startte hij rond 1905 met de verkoop en reparatie van rijwielen. Ook werden rond die tijd al kachels verkocht. De naam werd gewijzigd in T. van Wieren Hzn.

Na de eerste wereldoorlog, zo rond 1920, introduceerde zijn zoon Hans de motorfiets in het bedrijf. Naast hoef-, kachel-, en grofsmid werd het bedrijf op de Oosterdijk 22 ook fietsen en motorfietsen handelaar en reparatiebedrijf.

Toen de verkoop van al deze producten een dalende lijn begon te vertonen, werd er gezocht naar een nieuwe koers. Deze nieuwe koers werd gevonden in de scheepsmotoren. Gedurende de crisisjaren 1930-1940 heeft Hans door hard werken zijn zaak overeind gehouden. Wederom werd de naam van de zaak gewijzigd, in Hans van Wieren Tzn.

Deze naam zou tot 1981 aan het bedrijf verbonden blijven.

Ook in de 2e wereldoorlog wist eigenaar Hans van Wieren de zaak enigszins draaiende te houden . Het bedrijfspand was gevorderd door de Duitsers en dat betekende een enorme controle op alle activiteiten. Voordeel was wel dat het bedrijf in alle oorlogsjaren nooit zonder elektriciteit is geweest. Verhalen van een complete auto (Ford?), verstopt in een hooiberg aan de rand van de stad en fietsen en motorfietsen in onderdelen tussen de plafonds en achter de dubbele wanden op de Oosterdijk 22, zijn doorgegeven van vader op zoon. Feit was wel dat Van Wieren direct na de 2e wereldoorlog kon beginnen met de verkoop van de eerste echte nieuwe fietsen. Iets wat begin 1945, zo vlak na de oorlog, een unieke gebeurtenis was. De materialen voor de wederopbouw waren immers schaars in heel het land.

Na deze periode begon het bedrijf zich langzaam maar zeker specifiek toe te leggen op de watersport. Het bedrijfspand werd met een verdieping verhoogd zodat de steeds groeiende familie daar zijn onderkomen vond. .

In die jaren na de 2e wereldoorlog zien we op Oosterdijk 22 een smederij, metaaldraaierij, verkoop van fietsen en natuurlijk de binnenboord motoren. Met merken zoals Lister en later Albin.

Met de overname door zoon Timon, de vader van huidige eigenaar Feike van Wieren, is het roer helemaal omgegaan richting watersport en de (water) recreatie.

Door de aankoop van diverse panden en pandjes in de Stokvischssteeg (toen nog met sch geschreven ) werd de werkplaats naar het achterste deel van het pand verplaatst en was er na een grondige verbouwing in 1964 genoeg ruimte voor een voor die tijd grote showroom. De buitenboordmotoren hadden hun entree gemaakt. Met merken zoals Seagull en Evinrude had van Wieren twee topmerken in huis. Met name de Seagull was populair bij de boeren omdat deze buitenboordmotoren met het zwarte benzinetankje, het vrij draaiende vliegwiel en het losse startkoord eigenlijk altijd goed werkten en zonder al te veel onderhoud . Het nadeel van deze eerste generatie buitenboordmotoren was de enorme geluidsproductie waardoor ze minder of niet geschikt waren voor de pleziervaart. En dan hebben we het nog niet eens over de veiligheid, in verband met het open draaiende vliegwiel zonder beschermkap. De buitenboordmotoren van Evinrude daarentegen waren relatief stil, veilig en daardoor beter geschikt voor de pleziervaart.

In de jaren 70 werd besloten tot de aankoop van de belendende sigarenzaak op Oosterdijk 24, waardoor het winkelfront nog groter werd. Inmiddels was er afscheid genomen van de binnenboordmotoren en kwam er ruimte voor rubber- en polyester boten en leuke bootjes gemaakt van hout. Ook diverse A- merken buitenboordmotoren zoals Mercury, Tomos, Tohatsu en Evinrude waren die dagen in de showroom te vinden.

Ook werd er geëxperimenteerd met de verkoop van professionele (zwem)badjes, tuinmeubelen en specifieke olie- en elektrische scheepslampen. Een grote hit in die tijd waren de patrijspoortspiegels die gemaakt waren van koper. Er werden zelfs caravans de showroom in gereden. Helaas was de verkoop van caravans aan de Oosterdijk geen succes.

Toen de Oosterdijk werd omgebouwd tot wandelpromenade betekende dat het einde van de verkoop van alle grotere artikelen, waaronder de boten en caravans. Ze waren simpelweg niet meer af- en aan te voeren. Je kunt moeilijk van je klanten verwachten dat ze `s ochtends voor 11uur hun boot kwamen ophalen.

Kleine bootjes en buitenboordmotoren konden met de speciaal gemaakte karretjes via de Stokvissteeg naar het achtergelegen Kleinzand gebracht worden. De zaak was dus vanaf dat moment met de auto minder goed bereikbaar geworden. Dat had natuurlijk zijn weerslag op het bedrijfsresultaat.

Hans van Wieren Tzn heeft zich tot 1981 aan de Oosterdijk 22/24 weten te handhaven met de verkoop van kleine boten, buitenboordmotoren en in de (rustige) wintermaanden de winterberging van de buitenboordmotoren van klanten. Met name deze winterberging stond zeer hoog aangeschreven, omdat de motor niet alleen werd geconserveerd, maar ook nog eens geheel opnieuw in de lak werd gezet. Hierdoor waren deze, als de klanten hun motoren in april weer kwamen ophalen, niet alleen prima werkend, maar zagen ze er ook weer als nieuw uit.

Helaas kwam door gezondheidsproblemen van Timon van Wieren in 1981 een einde aan de bedrijfsvoering op de Oosterdijk 22/24 .

Alleen Feike, de 3e zoon van Timon, had interesse in het vak en de winkel, maar was door zijn leeftijd op dat moment (14) geen geschikte kandidaat om de zaak voort te zetten. Er werd besloten tot de verkoop van de bedrijfspanden, waarin inmiddels een vestiging van Halfords ook een onderkomen gevonden had.

De familie van Wieren ging verhuizen naar een buitenwijk van Sneek en in het bedrijfspand vond naast Halfords een kledingzaak haar onderkomen.

Het zou nog een aantal jaren duren voordat de nieuwe generatie klaar zou zijn om de zaak voort te zetten.

Feike van Wieren ging na zijn schooltijd gedurende 10 jaar werken bij een bekende jachtwerf in Sneek en kreeg zo het repareren, inbouwen /aanbouwen van buitenboordmotoren in en aan diverse soorten boten goed onder de knie. Na deze periode in Sneek ging Feike werken bij Yamaha Motor Europa in Amsterdam, waar hij zich nog eens 12 jaar kon specialiseren in de technische en commerciële zaken rond dit prachtige A-merk.

In 2011 heeft Feike samen met zijn partner Elbrich van der Meulen het familiebedrijf Van Wieren voortgezet.

Vanaf april 2011 kunt u terecht op de Jan Kuipersweg 15 te Sneek (Watersportterrein ‘t Ges) voor de:

  • Verkoop aluminium Buster boten
  • Verkoop van Zodiac rubberboten
  • Verkoop van Yamaha Buitenboordmotoren en waterscooters (Waverunners)
  • Service aan buitenboordmotoren, waverunners, en boten
  • Winterberging en tal van andere zaken die met een moderne watersportzaak te maken hebben met de kwaliteit van “toen”.

De bedrijfsnaam is gewijzigd in “Van Wieren Watersport”.

Tekst geschreven door Hans van Wieren (1e zoon van Timon)

Van Wieren Watersport in de media