Benzine, brandstof voor je buitenboordmotor, je hebt het zo nodig, maar het zorgt tegelijk voor het grootste probleem. 

De belangrijkste veroorzakers van problemen met buitenboordmotoren zijn tegenwoordig de brandstof en het brandstofsysteem. Waarom is het zo belangrijk om op je brandstof te letten? Zelfs meer dan op de benzine van je auto! Benzine begint binnen een paar weken slecht te worden. Wanneer het onbehandeld is, begint het te oxideren en vormt het een troebelachtige substantie, die bezinkt in brandstofleidingen, tanks, carburateurs en injectoren. Wanneer je deze vervuilde brandstof probeert te gebruiken, kunnen zich afzettingen in de verbrandingskamer vormen. Na verloop van tijd hopen deze afzettingen zich op en verminderen ze de prestaties van je motor. En dat willen we natuurlijk niet.

Wat is ethanol en waarom is het zo slecht voor buitenboordmotoren?

Ethanol is toegevoegd aan de meeste brandstoffen van vandaag de dag, als een zuurstofhoudende verbinding om de uitstoot te helpen verminderen. Ethanol is “hygroscopisch”, wat betekent dat het watermoleculen aantrekt. Aangezien bijna alle brandstoftanks zijn voorzien van een ontluchting, kan (en zal) water zich uiteindelijk in de brandstof verzamelen. Wanneer de concentratie van watermoleculen in je brandstoftank slechts 1/2 van 1% bereikt, zullen de watermoleculen zich binden met de ethanol en naar de bodem zinken, juist op het punt waar de brandstofopname is voor je motor. Afhankelijk van de hoeveelheid water die wordt opgenomen in je buitenboordmotor, kan dit resulteren in vastloopproblemen tot catastrofale schade. Ethanol is ook een krachtig oplosmiddel dat vuil in de brandstoftank en leidingen zal losmaken zodat het in de verbrandingskamer van je buitenboordmotor terecht komt. Eenmaal in je buitenboordmotor kan dit vuil zorgen voor draaiproblemen en een niet willen starten veroorzaken. En dat is natuurlijk niet wat we willen.

Wat kan ik doen om de buitenboordmotor te beschermen tegen de potentieel schadelijke effecten van ethanol?

Gelukkig is er een aantal eenvoudige oplossingen die je zelf kan (laten) doen.

  1. Aan het eind van het seizoen zorg dat je je interne tank of kleine 12 ltr tank leeg vaart en schoon weg zet. Laat bijv. op het eind van het seizoen je kleine motor met lege tank / zonder benzine toevoer stationair in het water draaien tot de motor uitvalt.
  2. Heb je een aangebouwde buitenboordmotor, laat dan een 10-micron brandstof / water-scheidingsfilter installeren tussen je brandstoftank en je buitenboordmotor. Het filtert de benzine en laat water (dat zwaarder is dan benzine) veilig wegzakken naar de bodem van het filter en uit de brandstof.
  3. Voeg een brandstofstabilisator en conditioner toe aan elke tank brandstof.
  4. Voeg een interne motorreiniger toe aan elke tank brandstof. De reinigingsadditieven in het grootste deel van de brandstof zijn een goede start, maar ze zijn geformuleerd voor auto’s, dus ze werken mogelijk niet zo goed op je buitenboordmotor.
Zijn er nog andere brandstoffilters en waar bevinden ze zich?

De meeste buitenboordmotoren hebben ook brandstoffilters op de motor. Het is belangrijk om de locatie van deze filters te weten en deze te laten reinigen of te vervangen met de aanbevolen intervallen. Je vindt deze informatie in je onderhoudshandleiding of neem contact met ons op.

  1. Primair filter aan de motor. Dit zit meestal aan de voorkant, zijkant of achterkant van de powerhead en is meestal gemaakt van plastic waar je door heen kunt kijken. Het filtert de brandstof die in de buitenboordmotor komt. Dit “primaire” filter heeft meestal een kleine wateropvang aan de onderkant van de beker. Dit is het eerste filter na het 10-micron filter; dus als er water in zit, is het tijd om je 10-micron te veranderen. Op Yamaha buitenboordmotoren kan er een rode ring zichtbaar zijn binnenin dit filter. Verwijder het nooit. Als het zweeft, zit er water in het filter. Tijd voor vervanging.
  2. Vapor Separator Tank (VST) -filter. Bevestigd aan de elektrische brandstofpomp zit de Vapor Separator Tank (VST); dit filtert de brandstof opnieuw vlak voordat het onder druk wordt gezet in de brandstofinjectierail(s). De VST is bij uitstek een plek in het brandstofsysteem waar zich afzettingen en gom kunnen vormen, vooral als de brandstof onbehandeld is. Het VST-filter is het moeilijkst te bereiken en meestal het duurst om te vervangen. Het helpt het te beschermen door elke tank brandstof consequent te behandelen en de eerste twee filters in de brandstofleiding regelmatig te inspecteren en te onderhouden.
  3. In-line filter. Sommige modellen hebben een in-line filter tussen de primaire brandstofpomp en de VST (dampscheidertank) en / of in de brandstofleiding tussen de VST en de brandstofrail, gelegen langs de bovenkant van de buitenboordmotor. Raadpleeg je onderhoudshandleiding of neem contact op met ons.
  4. Brandstofinjectorschermen. Deze zijn ingebouwd in elke brandstofinjector. Het zijn zeer fijnmazige schermen en kunnen niet door de gebruiker worden onderhouden. Als op de een of andere manier vuil het hier haalt, moeten de brandstofinjectoren worden verwijderd en professioneel worden gereinigd of vervangen.  Reden genoeg om je brandstoffilters regelmatig te inspecteren en / of te vervangen.
Hoe vaak moeten de brandstoffilters worden vervangen?

 

  1. Filters van 10 micron moeten om de vijftig uur worden vervangen. Door dit filter schoon en fris te houden, worden de andere brandstoffilters op de motor beschermd en wordt de levensduur verlengd. En eventueel kun je een reserve aan boord houden, voor het geval je vervuilde slechte benzine krijgt en het filter wordt overweldigd.
  2. Primaire en in-line filters moeten na elke 100 bedrijfsuren van de motor worden vervangen. Deze zijn gemakkelijk te bereiken en eenvoudig te vervangen.
  3. VST-filters moeten na elke 300 bedrijfsuren van de motor worden geïnspecteerd en / of vervangen, op voorwaarde dat de externe en initiële filters op de motor van 10 micron correct zijn onderhouden. Goed behandelde brandstof verlengt ook de levensduur van deze filters.
Wat zijn enkele andere zaken die ik moet weten over mijn brandstofsysteem?
  1. Controleer regelmatig de diverse onderdelen van het brandstofsysteem. Het is belangrijk om de conditie van de brandstofslangen en -verbindingen visueel en fysiek te controleren op tekenen van lekken of barsten. Zo moet je ook je pompbal controleren. Als de bal niet stevig wordt wanneer deze wordt ingedrukt voordat de motor wordt gestart, controleer dan op een mogelijk lek in het brandstofsysteem. Als dit niet het geval is, vervang je de pompbal.
  2. Benzinetank:  Zorg ervoor dat je een Fuel Stabilizer & Conditioner toevoegt voordat je de tank vult en bewaar deze indien mogelijk op een koele, donkere plaats.
Is de nieuwe E10 brandstof geschikt voor mijn Yamaha?

Per 1 oktober 2019 zijn bij alle Nederlandse tankstations de brandstof labels aangepast conform de Europese regelgeving. Zo is de bekende Euro95 vervangen door E10 welke maximaal 10% ethanol (voorheen 5%) bevat.

Is de nieuwe E10 brandstof geschikt voor mijn Yamaha?

  • Ja* voor Yamaha motorfietsen (incl. bromfietsen en ATV) gebouwd na 1990;
  • Ja* voor Yamaha buitenboordmotoren (incl. Waverunners) gebouwd na 2003.

*De E10 benzine bevat 10% ethanol toevoeging en heeft een aantal negatieve bijwerkingen waardoor extra aandacht noodzakelijk is.

  • Veroudering van de benzine; de ethanol toevoeging zorgt ervoor dat de kwaliteit snel achteruit gaat, na een paar maanden is de benzine niet meer bruikbaar.
  • Vervuiling van het brandstofsysteem; ethanol is een oplosmiddel welke bepaalde materiaal samenstellingen (rubber en kunststoffen) van het brandstofsysteem aan kan tasten, waardoor vervuiling van het brandstofsysteem ontstaat. Deze vervuiling kan verstopping van brandstofpomp, carburateur of injector veroorzaken.
  • Poreus maken van benzineslang; door de sterke oploswerking van ethanol kunnen benzine slangen poreus en zelf lek raken.
  • Aantrekken van water; ethanol zal vocht/water aantrekken waardoor de kwaliteit van de benzine minder wordt en kan leiden tot roestvorming.

Om de negatieve bijwerkingen van ethanol te compenseren adviseert Yamaha het gebruik van Yamalube additieven.

Door het gebruik van het Yamalube “Fuel System Cleaner” additief in de zomer zal het brandstofsysteem van jouw Yamaha in topconditie blijven.

Door het gebruik van het Yamalube “Fuel Stabilizer & Conditioner” additief in de winter zal niet alleen het brandstofsysteem van jouw Yamaha in topconditie blijven, het zorgt er ook voor dat de benzine zijn kwaliteit behoudt.

Indien je in het bezit bent van een Yamaha motorfiets gebouwd voor 1990 of een Yamaha buitenboordmotor gebouwd voor 2003 ben je aangewezen op het zeer beperkte aanbod van ethanol vrije benzine (Super Plus) in de vorm van bijvoorbeeld Shell V-Power, BP-Ultimate, Esso Synergy Supreme+ en Total Excellium.

Welke producten gebruiken wij?

 Yamalube® Fuel System Cleaner

  •  Zorgt voor een optimale reiniging van het gehele brandstofsysteem, zoals het injectiesysteem, brandstoftank, brandstofleidingen, brandstofkraan en de carburateurs;
  • Reinigt en verwijdert afzettingen in de injectors en sproeiers;
  • Lost hars, vernis en teer op in het brandstofsysteem;
  • Verlaagt de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen;
  • Verbetert de motorprestaties door een betere verbranding;
  • Beschikbaar in “one shots” van 125ml, tot een tankgrootte van 25 liter.

One shot: € 9.95 per flesje

Yamalube® Fuel Stabiliser & Conditioner

  • Zorgt voor een uitstekende conservering van het brandstofsysteem gedurende winterstalling;
  • Voorkomt verkleuren en oxidatie van de brandstof;
  • Verwijdert vocht uit de brandstoftank en carburateurs, waardoor opslagbestendigheid wordt verbeterd;
  • Voorkomt roest en houdt het gehele brandstofsysteem schoon, resulterend in het gemakkelijk starten na de winterstalling;
  • Beschikbaar in “one shots” van 125ml;
  • Beschikbaar in een doseerflacon van 250ml;
  • 1 shot is geschikt voor een 25 ltr tank

 One shot: € 9.95 per flesje        

250 ml € 14,95 per fles

Quickare-brandstofbehandeling

Quickare is een complete brandstofbehandeling die in alle soorten benzine kan worden gebruikt, inclusief ethanolmengsels.

Wanneer het bij elke opvulling wordt gebruikt, helpt het algemene brandstofsysteemproblemen te voorkomen, zoals:

  • Brandstofoxidatie en afbraak
  • Vocht en corrosie
  • Verbranding van gom en vernis
  • Fase scheiding
  • Houdt brandstof vers tussen vulbeurten – tot 12 maanden

    € 17,70 per fles

    Quickleen Engine & Fuel Care System Cleaner

    Quickleen is een diepreinigende behandeling die periodiek moet worden gebruikt. Agressieve reinigingsmiddelen werken om snel en grondig koolstofafzettingen van carburateurs en injectoren, inlaatkleppen, bougies, zuigerkronen en cilinderkoppen te verwijderen.

    Gebruik Quickleen om:

    • Het kloppen van de motor en het vastlopen van de zuiger te voorkomen
    • De levensduur van de bougie te verlengen 

    Dit product bevat geen brandstofstabilisatoren.

    Gebruik met Quickare om brandstofafbraak en oxidatie te voorkomen.

    € 21,10 per fles

    Quicksilver Quick Store

    QuickStore is een benzine additief die toegevoegd wordt, voordat alvorens een motor voor langere tijd gestald wordt.

    •  Stabiliseert benzine tot wel 12 maanden
    • Voorkomt corrosie in de brandstof
    • Voorkomt vergomming in het gehele brandstofsysteem
    • Smeert injectoren & carburateurs
    • 355ML fles stabiliseert 227 Liter

    € 21,10 per fles